Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

Η διοικητική δομή του νέου Δήμου Θερμαϊκού

Άρθρο του Γιώργου Φιλίππου,   υποψήφιου δημοτικού συμβούλου
με τον συνδυασμό «Μπροστά Μαζί»
 του υποψήφιου Δημάρχου Απόστολου Οικονομίδη 

Με την εφαρμογή του νέου νόμου «Καλλικράτης» για την τοπική αυτοδιοίκηση αλλάζουν αρκετά στη διοίκηση των Δήμων.  
Η διοίκηση πλέον του νέου Δήμου Θερμαϊκού θα αποτελείται από:
Α.  Το 33μελές δημοτικό συμβούλιο:  Τα 20 μέλη  θα εκλεγούν με τον συνδυασμό που θα εκλέξει Δήμαρχο και τα υπόλοιπα 13 θα προέρχονται από τους συνδυασμούς που θα αποτελούν την αντιπολίτευση.  Η κατανομή εδρών  στο δημοτικό συμβούλιο  που αντιστοιχεί σε κάθε σημερινό Δήμο θα είναι 17 από το Δήμο Θερμαϊκού,  8 από το Δήμο Μηχανιώνας και 8 από το Δήμο Επανομής
Β.  Την 8μελή οικονομική επιτροπή, με πρόεδρο το Δήμαρχο
Γ.  Την 8μελή επιτροπή ποιότητας ζωής,  με πρόεδρο το Δήμαρχο
Δ. Την εκτελεστική επιτροπή,  την οποία θα αποτελούν ο Δήμαρχος, ως πρόεδρος και οι Αντιδήμαρχοι
Ε.  Τον Δήμαρχο, ως εκπρόσωπο και εκφραστή του Δήμου.
Επιπλέον,  θα εκλεγούν συμβούλια δημοτικής κοινότητας  στα δημοτικά διαμερίσματα με   2 001 κατοίκους και άνω ,καθώς και συμβούλια τοπικής κοινότητας για δημοτικά διαμερίσματα έως 2 000 κατοίκων. Στα δημοτικά διαμερίσματα έως 2 000 κατοίκων .....
εκλέγονται 3 τοπικοί σύμβουλοι, οπότε στην περίπτωση του νέου Δήμου Θερμαϊκού από 3 τοπικούς  συμβούλους εκλέγουν τα δημοτικά διαμερίσματα Αγγελοχωρίου, Κερασιάς και Μεσημερίου τα οποία στο εξής θα ονομάζονται «τοπικές κοινότητες». Τα δημοτικά διαμερίσματα  Αγ.Τριάδας, Ν.Επιβατών, Επανομής και Μηχανιώνας θα εκλέξουν από 5 τοπικούς συμβούλους λόγω του ότι ο πληθυσμός τους  είναι πάνω από 2 000 κατοίκους  και λιγότερο από 10 000. Τέλος, η Περαία θα εκλέξει 11τοπικούς  συμβούλους γιατί ο πληθυσμός της υπερβαίνει  τους 10 000 κατοίκους.
 Ο νόμος ορίζει ως κάτοικο τον εγγεγραμμένο ψηφοφόρο στα οικεία δημοτολόγια. Το σύνολο των ψηφοφόρων στους τρεις σημερινούς Δήμους υπολογίζεται περίπου στις 30 000, ενώ οι μόνιμοι κάτοικοι υπολογίζονται σε πάνω από 75 000. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσε ο νέος Δήμος Θερμαϊκού να εκλέξει ακόμα και 41μελές δημοτικό συμβούλιο, με μεγαλύτερη πολυφωνία, με  περισσότερες ιδέες , καθώς και περισσότερους τοπικούς συμβούλους στις 8 δημοτικές κοινότητες , δίνοντας την δυνατότητα σε περισσότερους δημότες να εκλεγούν και να προσφέρουν στο τόπο που κατοικούν μόνιμα. Επιπλέον, όσο πιο ισχυρός είναι ένας Δήμος τα έσοδα του πολλαπλασιάζονται και οι δημιουργικές του δυνατότητες -με χρηστή πάντα διαχείριση -είναι μεγαλύτερες, για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των δημοτών.
 Η θητεία των δημοτικών οργάνων ορίζεται πλέον ως πενταετής και όχι τετραετής, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Οι δημοτικές εκλογές θα διενεργούνται ταυτόχρονα με τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο, με εξαίρεση τη θητεία που θα διανύσουμε από τις 1/1/11 η οποία θα έχει διάρκεια ως τον Ιούνιο του 2014, δηλαδή περίπου 3,5 χρόνια.
Πώς κατανέμονται οι αρμοδιότητες:
Ο Δήμαρχος, ως πρώτος τη τάξη πολίτης του Δήμου, προασπίζει τα συμφέροντα του τόπου που διοικεί, κατευθύνει τις δράσεις του Δήμου για την υλοποίηση των σχεδίων ανάπτυξης, εκπροσωπεί το Δήμο σε κάθε δημόσια αρχή. Εκτελεί τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, της οικονομικής και της επιτροπής ποιότητας ζωής, ορίζει αντιδημάρχους και γενικά προΐσταται όλων των υπηρεσιών του Δήμου.
Οι αντιδήμαρχοι επικουρούν τον Δήμαρχο και ασκούν αρμοδιότητες κατ’  εντολή  του Δημάρχου και πάντα με την εξουσιοδότηση του.
Η εκτελεστική επιτροπή,  όργανο συλλογικό, συντονιστικό και εκτελεστικό παρακολουθεί την εφαρμογή της πολιτικής του Δήμου σε όλους τους τομείς. Παρακολουθεί την εκτέλεση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου. Είναι υπεύθυνη για την  κατάρτιση  και εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο  του τεχνικού προγράμματος και  την υλοποίησή του, εισηγείται στην οικονομική επιτροπή το προσχέδιο του προϋπολογισμού με ευθύνη για την πιστή τήρηση αυτού  και επίσης έχει την  ευθύνη για το ετήσιο πρόγραμμα δράσης του Δήμου. Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο τα σχέδια οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, το σχέδιο χάρτας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων δημοτών και κατοίκων και μεριμνά για την έκδοση, ενημέρωση και διακίνηση του οδηγού του Δημότη, το σχέδιο κανονισμού πληροφόρησης  των πολιτών, τα σχέδια εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών σε συνεργασία με τις υπηρεσίες της περιφέρειας και του Υπουργείου προστασίας του πολίτη. Το κυρίαρχο όργανο βέβαια του Δήμου είναι το δημοτικό συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το Δήμο, εκτός αυτών που ανήκουν από το Νόμο στις αρμοδιότητες του Δημάρχου ή άλλου οργάνου του Δήμου ή αυτών που το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του. Την ευθύνη λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου την έχει ο πρόεδρος του, με τον αντιπρόεδρο και τον γραμματέα.
Η οικονομική επιτροπή είναι όργανο του Δήμου το οποίο ελέγχει και παρακολουθεί την οικονομική λειτουργία του Δήμου και ειδικότερα:  Συντάσσει τον προϋπολογισμό  του Δήμου, ελέγχει την υλοποίηση του προϋπολογισμού και υποβάλει κάθε τρίμηνο έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, προελέγχει τον απολογισμό και αποφασίζει την έγκριση των δαπανών. Η οικονομική επιτροπή έχει την ευθύνη και αποφασίζει για όλα τα οικονομικά θέματα που αφορούν το Δήμο και  λογοδοτεί στο δημοτικό συμβούλιο.
Η επιτροπή ποιότητας ζωής είναι όργανο του Δήμου  με πάνω από 10 000 κατοίκους, όπως προβλέπει ο νέος Νόμος «Καλλικράτης»,όργανο λήψης αποφάσεων αλλά και εισηγήσεων προς το δημοτικό συμβούλιο. Στις αρμοδιότητες του είναι  η χορήγηση προέγκρισης ίδρυσης καταστημάτων και επιχειρήσεων, η ανάκληση ή η οριστική αφαίρεση της άδειας ίδρυσης και  λειτουργίας καταστημάτων και επιχειρήσεων, αλλά και λοιπών εγκαταστάσεων. Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο θέματα καθορισμού χρήσεων γης, θέματα ρυθμιστικών σχεδίων, εφαρμογή Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.), πολεοδομικών μελετών, ανάπλαση περιοχών, πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης, ανασυγκρότηση υποβαθμισμένων περιοχών, λήψη αποφάσεων θεμάτων προστασίας του περιβάλλοντος , χωροθέτηση κοιμητηρίων  και κέντρων αποτέφρωσης  νεκρών, προστασία και φροντίδα  αδέσποτων ζώων και ότι  έχει σχέση με την ποιότητα ζωής των πολιτών- δημοτών. Όπως η οικονομική επιτροπή έτσι και η επιτροπή ποιότητας ζωής λογοδοτεί στο δημοτικό συμβούλιο με ετήσια έκθεσή της προς αυτό.
 Ένα ακόμα όργανο που προκύπτει από το Νόμο «Καλλικράτης» με καθαρά συμβουλευτικές αρμοδιότητες είναι η Δημοτική Επιτροπή  Διαβούλευσης, η οποία  Θα αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων της τοπικής κοινωνίας, όπως  των τοπικών εμπορικών συλλόγων και επαγγελματιών, επιστημονικών συλλόγων και φορέων, τοπικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών, των εργαζόμενων στο Δήμο και τα νομικά του πρόσωπα, ενώσεων και συλλόγων γονέων, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, εθελοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών και εκπροσώπων των τοπικών συμβουλίων νέων. Θα αποτελείται από 25 έως 50 μέλη, με συμμετοχή του 1/3 του συνολικού αριθμού από δημότες εγγεγραμμένους στα δημοτολόγια και κατόπιν κλήρωσης. Της επιτροπής αυτής προεδρεύει ο Δήμαρχος ή αντιδήμαρχος με εξουσιοδότηση του Δημάρχου. Η επιτροπή δημοτικής διαβούλευσης θα είναι επιφορτισμένη με την γνωμοδότηση θεμάτων  του Δήμου για θέματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέροντος, την αναπτυξιακή δυνατότητα, θα διατυπώνει παρατηρήσεις στο περιεχόμενο των κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεων, θα διαβουλεύεται ηλεκτρονικά με τους πολίτες και θα συλλέγει απόψεις και ιδέες για θέματα τοπικού ενδιαφέροντος,  τα οποία θα συγκεντρώνονται και θα συστηματοποιούνται  από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και θα παρουσιάζονται από τον πρόεδρο της επιτροπής σε κάθε συνεδρίαση προς συζήτηση. Η επιτροπή συνεδριάζει τουλάχιστον μια φορά το τρίμηνο  και μια φορά κάθε χρόνο πριν την σύνταξη των προσχεδίων του προϋπολογισμού και του ετήσιου προγράμματος δράσης του Δήμου,  με πρόσκληση του προέδρου της. Ο κανονισμός λειτουργίας της επιτροπής ψηφίζεται από το δημοτικό συμβούλιο, ο οποίος ρυθμίζει όλα τα θέματα λειτουργίας της επιτροπής. Στους Δήμους με πάνω από 20 000 κατοίκους θεσπίζεται ο θεσμός του συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης . Πρέπει να είναι άτομο αναγνωρισμένου κύρους και εμπειρίας, η  θητεία του θα διαρκεί όσο και η θητεία των δημοτικών αρχών κα θα εκλέγεται  από το δημοτικό συμβούλιο με την  πλειοψηφία των 2/3, μετά από προκήρυξη    που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Δήμου. Εξαιρούνται της θέσης αυτής οι αιρετοί στους Δήμους , την περιφέρεια και οι βουλευτές. Στις αρμοδιότητες του συμπαραστάτη  του δημότη και της επιχείρησης θα είναι η προάσπιση των δικαιωμάτων πολιτών και επιχειρήσεων μετά από καταγγελίες για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών του Δήμου και η διαμεσολάβηση  για την επίλυση των όποιων διαφορών.
Σε κάθε Δήμο συγκροτείται ,με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, συμβούλιο ένταξης μεταναστών ως συμβουλευτικό όργανο του Δήμου, με αρμοδιότητα την ένταξη και την ενίσχυση των μεταναστών στην τοπική κοινωνία. Το συμβούλιο αυτό θα αποτελείται από 5 έως 11 μέλη, τα οποία θα ορίζονται από το δημοτικό συμβούλιο.  Θα αποτελείται από δημοτικούς συμβούλους και εκπροσώπους φορέων μεταναστών, εφόσον η έδρα τους βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου. Προεδρεύει ένας εκ των συμμετεχόντων δημοτικών συμβούλων. Στην περίπτωση που έχουν εκλεγεί δημοτικοί σύμβουλοι αλλοδαποί, αυτοί ορίζονται υποχρεωτικά ως μέλη της επιτροπής.
    Τοπικές και Δημοτικές Κοινότητες (Τοπικά συμβούλια). Με το νέο Νόμο «Καλλικράτη» τα τοπικά συμβούλια αναβαθμίζονται αρκετά και μετονομάζονται σε δημοτικές ή τοπικές κοινότητες. Οι αρμοδιότητες του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας είναι πλέον διευρυμένες. Αποφασίζει για την προέγκριση ίδρυσης ή εγκατάστασης καταστημάτων και επιχειρήσεων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Προτείνει τους χώρους λειτουργίας λαϊκών αγορών, υπαίθριου στάσιμου εμπορίου και ρυθμίζει γενικά τις υπαίθριες εμπορικές δραστηριότητες. Εκφράζει γνώμες και διατυπώνει προτάσεις για τις υπηρεσιακές μονάδες του Δήμου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών, για την αξιοποίηση των ακινήτων του Δήμου, που βρίσκονται στην περιοχή της, για την πολεοδομική ανάπτυξη και ανάπλαση της περιοχής, για  τη συντήρηση δημοτικών και αγροτικών οδών, για  την καθαριότητα και λειτουργία όλων των υπαίθριων χώρων αναψυχής , για την εκτέλεση νέων έργων και  τη συντήρηση και λειτουργία έργων που έχουν εκτελεστεί. Μεριμνά για τη δημόσια υγεία και καθαριότητα, την περισυλλογή και φροντίδα των αδέσποτων ζώων, για την διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και γενικότερα φροντίζει για την ανάπτυξη της περιοχής σε πολιτιστικά, πνευματικά και κοινωνικά θέματα. Αξιοποιεί  τους πόρους της δημοτικής κοινότητας , που κάθε χρόνο εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο για την ανάπτυξη της περιοχής ευθύνης του. Έχει επίσης άμεση συνεργασία με τα υπόλοιπα όργανα του Δήμου. Οι αποφάσεις του συμβουλίου διαβιβάζονται από τον πρόεδρο του στο Δήμαρχο και δημοσιεύονται όπως οι αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου. Τις ίδιες αρμοδιότητες με  τα συμβούλια των δημοτικών κοινοτήτων έχουν και τα συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων.
   Τέλος με την ευθύνη των προέδρων των δημοτικών και κοινοτικών συμβουλίων, σε συνεργασία με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, συγκαλούνται οι συνελεύσεις κατοίκων και τοπικών φορέων των  τοπικών ή δημοτικών κοινοτήτων τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Στις συνελεύσεις κατοίκων και φορέων προτείνουν στα αρμόδια όργανα του Δήμου τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη και τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο Δήμος.
Ως πολίτης-δημότης  υποψήφιος κάνω μια ευχή, να μην απογοητεύσουμε για μια ακόμα φορά τους πολίτες αλλά και τους εαυτούς μας. Σίγουρα δεν είναι κανείς θαυματοποιός και μάγος, αν γίνουν τα αυτονόητα θα έχουμε κάνει βήματα μπροστά βελτιώνοντας τη ζωή όλων μας και αντικρίζοντας ο ένας τον άλλο στα μάτια λέγοντας αλήθειες . 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου